S obzirom na izvanrednu situaciju u kojoj smo se našli, roditelji u ovom trenutku više nego ikada trebaju biti uključeni u rad škole. Iako je to teško s obzirom na okolnosti, od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer su oni odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt.
U nastavku se nalaze upute Ministarstva znanosti i obrazovanje po kojima će se učenici vrednovati i ocjenjivati za vrijeme trajanja nastave na daljinu.
- Roditelj treba osigurati i postaviti djetetu pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje (osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi) – moramo biti svjesni da ni djeca ni vi ne doživljavate svoj dom kao školu i smatrate kako se kod kuće radi samo domaća zadaća. To u ovim uvjetima više nije tako i na takav se način trebaju postaviti i prema djeci.
- Vaša uloga je i poticati dijete da samostalno odrađuje sve zadatke i ohrabriti ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju. Odgovornost je roditelja da pomognu djetetu – ali ne i raditi umjesto njega. Iako je razumljivo nastojanje roditelja da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, vaša pomoć ne smije prijeći u pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti ili pritisak na učenike i nastavnike vezano uz bolje ocjene. Vi ste ti koji trebate odgajati svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju i da cijene rad, kako svoj, tako i tuđi.
- Tijekom nastave na daljinu, u prvom planu treba biti dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje. Pritom je ocjenjivanje u drugom planu.
- Vrednovanje se više ne oslanja na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već sada treba obratiti pažnju i na druge elemente – samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad. Svi učenici trebaju u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali se pritom očekuje da samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima je dobro da budete upoznati s njima, ali nikako da se angažirate u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.
- Vrednujemo i zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika, poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem tako i s drugim učenicima.
- Umjesto klasičnih metoda vrednovanja (usmeno i pismeno testiranje), naglasak se stavlja na inovativne metode vrednovanja: izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija, istraživačke radove, praktične radove, projekte, ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora kao i postupnost izrade uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade.
- Konkretno, u svim predmetima (od 1. do 8.r.) može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća i tome pridodati barem jedna ocjena. Nadalje, u svakom predmetu (od 1. do 8.r.) moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka i takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja. Dakle, barem dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.
- Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno u predmetnoj nastavi (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje poželjno je provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ukoliko nastavnik ili učenik imaju dilemu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan ili ako nastavnik procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja. U razrednoj nastavi nema usmenog ocjenjivanja.
Sve odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja. U tom duhu, molimo roditelje za strpljenje i suradnju. Ravnateljica